Skip to main content
Over FunkeyPers

De tijd van mijn leven: ondernemen. Als papa- én teambuildingsexpert.

Funkey 

Ondernemen als papa- en teambuildingsexpert

Cobus Van Gheluwe (38 jaar) is het brein achter Funkey in Gent, een onlineplatform voor teambuildingsactiviteiten. Maar evengoed trotse vader van twee kinderen, Mon (7,5 jaar) en Lucie (6 jaar). Momenteel neemt Cobus voltijds loopbaanonderbreking bij VDAB voor de verdere uitbouw van Funkey. Het grote plan? Volledig zelfstandig ondernemer worden en zich helemaal toespitsen op de teambuildingsmarkt. “Funkey moet dé Belgische referentie worden op vlak van teambuildingsactiviteiten. We willen de wensen van klanten zo goed mogelijk invullen en hen vooral het bos door de bomen laten zien.”

Toen

Wanneer voelde je het ondernemerschap kriebelen én ontstond het idee voor Funkey?
Cobus (38): “Eenmaal van de schoolbanken kwam het ondernemerschap niet meteen in me op. Ik ben gewoon beginnen solliciteren voor jobs in loondienst en kwam vrij snel bij VDAB terecht. Daar zocht ik verder mijn weg en voerde verschillende functies uit. Maar eigenlijk moet ik terugdenken aan mijn studies. Tijdens mijn opleiding personeelsbeleid (HR) moesten we ooit een case uitwerken rond ‘Mijn droomjob voor de toekomst’. Ik weet nog dat er toen twee jobs in aanmerking kwamen: ondernemer worden en een relatiebureau opstarten. De tweede optie was een eigen evenementenbureau oprichten, gespecialiseerd in teambuilding. Tien jaar later ben ik dus effectief bij een van mijn droomjobs geëindigd. Zonder er altijd bewust mee bezig geweest te zijn.”

Dus momenteel combineer je een job bij VDAB met Funkey?
“Nee, sinds februari 2018 ben ik voltijds in loopbaanonderbreking bij VDAB om mij te focussen op de verdere uitbouw van Funkey. Eigenlijk kwam ik op het idee voor Funkey toen ik fulltime aan de slag was bij VDAB. Stap voor stap begon ik met de uitwerking van het platform. Toen ik zag dat het begon te draaien, ging ik halftijds te werken. Ondertussen nam ik ook een deel ouderschapsverlof op en nadien nog zorgkrediet voor mijn twee kinderen. In die periode bleef er tijd over om na te denken over het Funkey-concept, en kon ik starten met de ontwikkeling van het platform. Officieel ben ik nog in dienst bij VDAB, maar het plan is om mij volledig te concentreren op Funkey. Toegegeven, het feit dat ik statutair ambtenaar ben, is wel een voordeel om de stap te zetten naar het zelfstandig ondernemerschap.”

Want zo’n statutaire benoeming zorgt voor zekerheid?
“Het biedt mij inderdaad de mogelijkheid om veilig en rustig te ondernemen. Want mocht Funkey mislukken, kan ik momenteel nog terug naar mijn oorspronkelijke job en werkgever.”

Hoe ben je destijds precies gestart? En kon je rekenen op de hulp van buitenstaanders?
“Ik ben er nogal enthousiast ingevlogen. Ik heb eerst veel gegoogeld en alle potentiële teambuildingspartners in kaart gebracht. Op die manier verzamelde ik zo’n 800 e-mailadressen. Vervolgens heb ik die stuk voor stuk gemaild, opgebeld en gevraagd om samen te werken. Geïnteresseerden kregen vervolgens 6 maanden de tijd om onze samenwerking gratis uit te testen. Uiteraard kwam ook mijn communicatie- en marketingervaring van bij VDAB goed van pas, vooral dan om het platform te promoten. Een jaar geleden stelden we ons ook kandidaat voor Start it @KBC. Funkey is toen geselecteerd om deel te nemen aan het programma. Hierdoor konden we rekenen op een gratis kantoor in Dok Noord (Gent), mentorship, verschillende workshops … Interessante periode, want er was ook veel interactie met andere start-ups, ideaal om ervaringen te delen.”

Ook hulp gekregen vanuit een andere hoek: familie, bijvoorbeeld?
“Vooral mijn schoonbroer, die handelswetenschapper is, trad op als klankbord. Hij gaf feedback, hielp met mijn financieel plan en zocht mee naar partnerships. Voorlopig hebben we geen lening bij de bank lopen, want ik kon rekenen op financiële hulp van mijn schoonvader. Het moeilijkste aspect in de beginfase? Het bereiken van de eerste klanten! We hebben toen hard ingezet op digitale marketing en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Daarna volgde stilaan de naamsbekendheid, vervolgens deed de mond-aan-mondreclame de rest …”

Vandaag

We zijn nu 2 jaar verder. Misschien wat vroeg, maar merk je al veranderingen, nieuwe tendensen in de sector?
“Populair blijven de herkenbare concepten: teambuildings gebaseerd op tv-programma’s zoals De Mol, Expeditie Robinson, Fort Boyard … Daarnaast is er meer en meer vraag naar teambuildingsactiviteiten met een maatschappelijke meerwaarde. Het gaat dan over sociale teambuildings waarbij we activiteiten linken aan het milieu, ecologie, mensen met een beperking, vluchtelingen … Bedrijven kiezen voor dit soort activiteiten om hun medewerkers de sociale waarden van het bedrijf te laten incorporeren. Ook medewerkers zelf vinden het belangrijk om voor een bedrijf te werken dat een positieve visie en impact op mens en maatschappij vooropstelt.”

Je werkt in een sector met veel aanbieders. Hoe onderscheidt Funkey zich van andere spelers?
“We hebben een enorm groot aanbod. De sleutel hierbij is onze eenvoudige zoekmachine: klanten geven het aantal personen in, een budget, de locatie en het soort gewenste activiteit. Vervolgens krijgt de klant een reeks teambuildingsactiviteiten voorgeschoteld op maat van zijn wensen. Op die manier helpen we klanten makkelijker kiezen. Enerzijds serveert Funkey een platform met diverse teambuildingsactiviteiten, anderzijds zorgen we ook voor de persoonlijke begeleiding en advies. Bij grote opdrachten of projecten doen we zelfs coördinatie ter plaatse. We regelen dan alles: allereerst de teambuildingsactiviteiten, maar daarnaast ook de catering, het transport en eventueel overnachtingen. Ondertussen werkt Funkey samen met zo’n 120 partners, goed voor meer dan 270 teambuildingactiviteiten. Wie een offerte aanvraagt, krijgt binnen de 24 uur een voorstel op maat.”

Hoeveel mensen werken er bij Funkey?
“Sinds maart heb ik een eerste vaste medewerker: Bastien Ronneau. Hij tekent mee de commerciële strategie uit. Tijdens drukke periodes (april, mei en juni) schakelen we ook een drietal stagiairs in. Daarnaast werken we samen met enkele freelancers, onder meer voor de grafische vormgeving, het development van de website en de marketing. Op termijn willen we graag nog een medewerker voor de commerciële binnendienst aanwerven, dus kandidaten mogen zich gerust aanmelden (lacht).”

Later

Waar zien jullie Funkey binnen pakweg 5 jaar?
“Ik bekijk alles stap voor stap, maar het uiteindelijke doel is toch om dé Belgische referentie op vlak van teambuilding te worden. Mensen, en dan vooral grote bedrijven, moeten automatisch aan Funkey denken als ze een geschikte teambuilding willen. Dat is dé uitdaging voor de komende maanden en jaren. Trouwens, in november lanceren we onze vernieuwde, meertalige website waarmee we nu ook de Brusselse en Waalse markt willen bereiken. Als het loopt, kunnen we eventueel naar het buitenland trekken. Maar dan wordt het opnieuw een proces van partners zoeken. Misschien via een onderneming in het buitenland die onder de Funkey-vlag vaart en zelf de uitbouw in handen neemt?”

Klinkt als grootse plannen! Valt het ondernemerschap makkelijk te combineren met je gezin?
“In het begin was het wel moeilijk: die keuze voor de onzekerheid. Ik zat in een ‘gouden kooi’ met veel verlof, een mooi loon, … kortom zekerheid. En dan maakte ik de stap naar het zelfstandige ondernemerschap, wat soms voor ongerustheid zorgde. Maar na die eerste maanden, toen ik merkte dat het begon te draaien, verdween dat opnieuw. Vroeger moest ik ook verschillende dagen per week pendelen naar Brussel. Nu kan ik vaker van thuis uit werken. Hierdoor krijg ik dus meer tijd voor mijn gezin en kan ik mijn tijd beter verdelen. Meer nog: vaak koppel ik het nuttige aan het aangename. Zo moest ik onlangs een teamevent coördineren in de Ardennen. We hebben daar toen meteen een weekend van gemaakt met het hele gezin.”

Op welke manier bescherm je je gezin, zaak en jezelf mocht het financieel minder gaan?
“Ik ben daar momenteel niet zo bewust mee bezig. Ik kijk niet zo ver in de toekomst, plus: momenteel kan ik nog terugvallen op een pensioen en hospitalisatieverzekering van VDAB. Nu, als ik volledig zelfstandig word, ga ik dat uiteraard allemaal uitzoeken en herbekijken: een aanvullend pensioen, verzekeringen en bescherming voor mijn gezin en mezelf. Voor mijn medewerker is dit uiteraard wel al allemaal geregeld. Wat mijn pensioen betreft? Dat vind ik sowieso een onduidelijk vraagstuk. Gaat er binnen 30 jaar nog voldoende geld in de pensioenkas zitten? Ik denk dat het beter is om zelf te werken voor later en dus regelmatig iets opzij te zetten.”

Wanneer is Funkey voor jou een geslaagd verhaal?
“Het ideale scenario is dat ik Funkey verder kan blijven uitbouwen. Dat ik rondom mij een team van professionele medewerkers kan verzamelen, die alle operationele taken op zich kunnen nemen. Dan kan ik mij focussen op het vinden van nieuwe klanten en het onderhouden van bestaande partnerships. Later hoeven mijn kinderen Funkey niet verder te zetten: zij moeten zich vooral zelf ontplooien en doen waar ze goed in zijn. Tegenwoordig helpen ze al eens flyers uitdelen in de buurt, maar ik duw ze zeker niet in een bepaalde richting. Mon en Lucie willen op dit moment trouwens graag archeoloog en dierenarts worden, en dus niet in de eventsector terechtkomen (lacht).”

Bron: NN Belgium