Beschrijving
De workshop begint met een introductie in de wereld van street art, een kunstvorm die zich aanpast aan de leefruimte en in dialoog gaat met zijn omgeving. Vervolgens leidt de street art-kunstenaar, met meer dan tien jaar ervaring in het maken van grootschalige muurschilderingen, de sessie en stelt de deelnemers een eenvoudige vraag: Wat zou relevant zijn om in uw kantoren weer te geven? Welk thema zou geschikt zijn en waarom?
Vanuit deze initiële reflectie ontvangt elke deelnemer kleine stukjes papier en wordt, met potloden, pennen, stiften en pastels, uitgenodigd om zoveel mogelijk ideeën te genereren, zijn intuïtie de vrije loop latend, zonder te veel na te denken. De deelnemers kunnen sleutelwoorden opschrijven of kleine schetsen maken.
Al deze ideeën worden vervolgens verzameld, geanalyseerd en ingedeeld in drie categorieën:
Interessante maar moeilijk te realiseren ideeën (bijvoorbeeld te abstract).
Relevante maar weinig originele ideeën (al gezien, te voor de hand liggend).
Originele, realiseerbare en boeiende ideeën.
Na een stemming en een discussie onder leiding van de kunstenaar, beslist de groep samen over de richting die het project zal nemen.
De deelnemers concentreren zich vervolgens op de 'originele, realiseerbare en boeiende ideeën'. Op A3-vellen kunnen ze vrij tekenen of schrijven met de verschillende beschikbare materialen (pastels, stiften, enz.). Het doel is dat iedereen een afbeelding of tekst produceert op basis van het eerder gestemde idee.
Aan het einde van de workshop kunnen degenen die dat willen hun creatie aan de groep presenteren. We zullen ook samen de kleurenpaletten bespreken.
De kunstenaars zullen de creaties van de deelnemers fotograferen en in de week daarna een illustratie maken geïnspireerd door deze ideeën. Ze zullen vervolgens terugkeren om de muurschildering in het bedrijf te schilderen (met muurverf, zonder spuitbussen) in twee tot drie dagen. Degenen die dat willen, kunnen actief deelnemen aan het schilderen, maar hun deelname blijft volledig vrijblijvend.