Skip to main content
Pers

2021. Insteek 2/9: Digitaal communiceren en online teambuildings organiseren

Hoe belangrijk onze digitale toepassingen zijn om op afstand in contact te blijven met elkaar, is de voorbije maanden overvloedig bewezen. Nooit eerder waren onze computers en smartphones zo onmisbaar. De Microsoft Teams-, Zoom- en Google Hangouts-verzoekjes vlogen ons om de oren.

En na een dag vol (veilige) digitale meetings is er tijd voor iets anders: een teambuilding met de collega’s. Ook dat gebeurt tegenwoordig hoofdzakelijk digitaal maar het is belangrijk om de betrokkenheid van werknemers niet uit het oog te verliezen. “2020 was geen evident jaar voor de teambuildingsector, maar de trend naar digitaal is volop ingezet”, getuigt Cobus Van Gheluwe. Hij is de oprichter van Funkey, een online platform dat aanbieders van teambuildingactiviteiten koppelt aan bedrijven die een leuk event voor hun medewerkers willen organiseren.

“Door de maatregelen rond social distancing waren teambuildings zelfs verboden. Tijdens de eerste lockdown stelden mensen hun activiteit uit naar het najaar. Met de tweede coronagolf kwam al snel het besef dat ook dat niet mogelijk zou zijn. Sindsdien worden onze online teambuildings enorm gesmaakt. Vorige week kregen we nog meer dan 60 boekingen binnen.”

Zien mensen een digitale versie dan als een volwaardig alternatief voor een fysieke teambuilding? “Vooraf is het moeilijk om mensen te overtuigen van de meerwaarde maar achteraf zijn de reacties altijd positief. Meer nog, we denken dat dit een blijver is. Online teambuildings zijn op korte termijn makkelijk om te organiseren, mensen hoeven zich niet te verplaatsen, het is budgetvriendelijker en je kan bovendien inloggen van over heel de wereld”, stelt Cobus.

Een online teambuilding kan je op veel manieren invullen. “Enkele maanden geleden was er nog een beperkt aanbod. Op dit ogenblik kan je kiezen tussen virtual escape rooms en online quizzen, maar ook actieve concepten met een hoog fungehalte zoals cocktail- en mocktailworkshops zijn perfect te organiseren. Dan sturen we de ingrediënten op en klinken ze digitaal op hun creatie.”

Het digitale aanbod zal alleen maar groeien. “Onze aanbieders digitaliseren volop hun activiteiten. Begin 2021 zien we nog veel boekingen binnenkomen voor online teambuildings. Zodra de maatregelen weer versoepelen zal dat verminderen. In de toekomst zullen we er op blijven inzetten en proberen we ons aanbod te verbreden met hybride teambuildings. Op die manier vullen de fysieke en online wereld elkaar perfect aan.”

Bron: VOKA
Lees hier het volledig artikel.
9 insteken