Skip to main content
PersTeambuildings

Van leuk extraatje naar blijvende leerervaring

Almaar meer bedrijven kiezen voor een sociale en maatschappelijke waardevolle teambuilding. Daarmee steunen ze rechtstreeks een goed doel en doen ze unieke ervaringen op. ‘Dergelijke teambuildings hebben een impact op je professionele én privéleven.'

De projectmanagers van employermarketingbureau Insilencio namen vorig jaar voor de eerste maal deel aan een teambuilding met maatschappelijke meerwaarde. Daarbij viel de keuze op Beyond The Limits; een programma dat deelnemers laat ervaren hoe het is om te leven met een beperking. Braille lezen voor beginners, een journaal voor gehoorgestoorden en rolstoelbasketbal passeerden de revue.

Een onvergetelijke ervaring, verduidelijkt Kelly Cocquyt, Head of Project Management bij Insilencio. ‘Onze teamleden ondervonden aan den lijve hoe het is om blind te zijn, of niet meer al je ledematen te kunnen gebruiken. Ze moesten elkaar helpen om met die beperking diverse taken tot een goed einde te brengen. De teambuilding scherpte zowel hun inlevingsvermogen aan, als hun creativiteit en probleemoplossend vermogen. En het versterkte ook de competenties die ze nodig hebben voor hun job.’

Steeds populairder

Precies die dubbele bodem maakt maatschappelijk verantwoorde teambuildings zo waardevol en aantrekkelijk. Dat meent ook Cobus Van Gheluwe, oprichter Funkey, een digitaal platform dat het Belgische teambuildingaanbod centraliseert. ‘Paintball en karting, zowat elk bedrijf heeft dat al eens gedaan. Via onze zoekmachine brengen we bedrijven in contact met minder voor de handliggende opties. Daarbij zitten vooral maatschappelijk verantwoorde varianten in de lift. Op dit moment hebben we acht aanbieders van zulke teambuildings, of 5 procent van het Belgische aanbod op ons platform. Maar 10 procent van alle offerteaanvragen wordt wel gericht aan maatschappelijk waardevolle teambuildings. Dit jaar zitten we al aan bijna 250 aanvragen en 60 boekingen.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Volgens Cobus van Gheluwe is de toenemende populariteit een direct gevolg van bedrijven die meer belang hechten aan maatschappelijke verantwoord ondernemen: ‘Thema’s als ecologie, gezondheid, duurzaamheid en migratie op de werkvloer zijn bij veel bedrijven ondertussen verweven met hun kernwaarden. Het is niet meer dan logisch dat ze die willen overbrengen op hun personeel. Dus zoeken ze ook teambuildings die op waarden aansluiten, en ze versterken.’

Bovendien stort Funkey 10 procent van het inschrijvingsgeld van Beyond The Limits door naar G-sport Vlaanderen, het kenniscentrum voor gehandicaptensport. En dat is een meerwaarde, vind Kelly Cocquyt. ‘Voor ons is die financiële steun het laatste puzzelstukje dat de ervaring compleet en concreet maakt.’

De toekomst

Funkey nodigde onlangs 100 personeelsverantwoordelijken uit en lieten hen kennismaken met vijf sociaal waardevolle teambuilding uit hun aanbod. Kelly Cocquyts proefde tijdens dat inspiratiemoment van andere maatschappelijke verantwoorde opties. ‘Bij Refu Village werd ik ondergedompeld in de wereld van de vluchtelingen. Via communicatie met handgebaren werkten we samen: een vogelhuisje maken, koken en een filmpje opnemen en monteren. Dat is confronterend, maar het contact gebeurde op een ludieke manier. Uiteindelijk ontstond er een verstandhouding. Een Communicatie barrière overwinnen, via het aanvoelen van mensen: dat is het meest waardevolle dat ik van die ervaring onthoud.’

3 maatschappelijk verantwoorde teambuildingtips

  1. Denk na over de bedrijfswaarden

‘Kiezen voor maatschappelijk waardevolle teambuildings omdat die goedkoper zouden zijn? Dan vertrek je vanuit de verkeerde motivatie. Je hebt vooral een doel en activiteit nodig waar iedereen achter staat. “(Cobus van Gheluwe, Funkey)

  1. Bepaal vooraf een doel

‘Wat willen wij als bedrijf concreet met deze teambuilding bereiken? Dat is zowat de belangrijkste vraag voor een onderneming. Willen we maatschappelijke waarden naar het bedrijf vertalen? De communicatie verbeteren of toch het probleemoplossend denken? De antwoorden op die vragen bepalen mee de keuze van de groepsactiviteit. (Gilles van der Kreeft, V-Formation)

  1. Werk samen met erkende organisaties

‘Trek niet op eigen houtje naar Calais om met vluchtelingen in contact te komen, of organiseer zelf geen activiteiten met daklozen. Het is belangrijk dat alles goed omkaderd is. Alleen een professionele begeleiding haalt de meerwaarde naar boven.’ (Cobus van Gheluwe, Funkey)

 

Bron: De tijd, 19 december 2018